Історія "Боїнга-777" від краху до результатів розслідування

14 жовтня 2015, 09:18

Дар`я Нинько , Сергій Рюмочкін

Сьогодні Радбез Нідерландів оприлюднила результати розслідування падіння малайзійського літака на Донбасі

17 липня 2014-го поблизу міста Торез Донецької області зазнав аварії "Боїнг 777" Малайзійських авіаліній, що слідував рейсом MH-17 за маршрутом Амстердам – Куала-Лумпур.

Реклама

У результаті аварії загинули 283 пасажири і 15 членів екіпажу. Пасажирами рейсу були громадяни 10 країн – Нідерландів, Малайзії, Австралії, Індонезії, Великобританії, Німеччини, Бельгії, Філіппін, Канади та Нової Зеландії. Більше всіх загинуло голландців – 196.

Відео: Youtube/Billy Six

__06

Реклама

На місці катастрофи. Фото: AFP

1118620

Фото: BULENT KILIC

-1

Згідно з опублікованими переговорам українських і російських диспетчерів, екіпаж лайнера, що розбився, не подавав сигналів тривоги, не повідомляв ні про які проблеми і не опускався нижче гранично допустимої висоти (на той момент повітряний простір над Україною було закрито нижче позначки 9800 метрів).

Реклама

З переговорів диспетчерів та пілотів МН17:

13.15.19

"МН17 Дніпропетровськ: Дніпро Радар, малайзійські один сім, рівень польоту 330 (повітряний ешелон 330 відповідає висоті 10500 метрів – ред.).

Дніпропетровськ до МН17: малайзійські один сім. Дніпро Радар, добрий день, радарний контакт.

13.19.21

Реклама

"Ростов до Дніпропетровськ: отже, Дніпро, Ростов один. Можете дати курс для малайзійських в Ростов <...>

Дніпропетровськ до Ростов: Для малайзійських, які сімнадцять?

Ростов к Дніпропетровськ: Так <...>

13.19.49

Дніпропетровськ до МН17: малайзійський один сім, у зв'язку з трафіком слідуйте в точку <...> RND

13.19.56

Дніпропетровськ до МН17: RND, малайзійські один сім

13.21.10

Дніпропетровськ до МН17: малайзійські один сім, ви мене чуєте? Малайзійські один сім, Дніпропетровська вишка.

13.22.05

Ростов: Слухаю вас, це Ростов.

Дніпропетровськ: Ростов, ви спостерігаєте малайзійський <...>

Ростов: Ні, схоже, що об'єкт почав розпадатися".

Пізніше Служба безпеки України оприлюднила запис телефонних переговорів бойовиків за 2 хвилини до того, як був збитий "Боїнг-777".

 

Відео: Youtube/Служба безпеки України

"Запис, зокрема, доводить, що бойовики з групи підполковника ГРУ Генштабу Збройних сил РФ Ігоря Безлера ("Біса") знали про наближення літака. Підлеглі доповіли "Бісу", що літак наближається, після чого він дав команду повідомити про це вищестоящому керівництву", – йдеться в повідомленні відомства.

Після аварії літака в мережу потрапили кадри, зняті самими бойовиками, на місці трагедії відразу після неї.

Відео: Youtube/Marginalia

На відео, скріншоти з якого опубліковані, записані перші хвилини після виявлення збитого комерційного авіалайнера бойовиками. На них видно, як бойовики фотографують останки загиблих пасажирів, а також оглядають їх особисті речі.

640593_main

Розслідування катастрофи очолили Нідерланди. Генпрокуратура Нідерландів проводить кримінальне розслідування катастрофи авіалайнера, покликане виявити конкретних винних у трагедії. У цьому процесі задіяні слідчі з Нідерландів, Малайзії, Бельгії, Австралії та України.

655353-01-09

Протягом довгого часу на місці катастрофи лайнера працювали міжнародні фахівці та представники ОБСЄ, які збирали останки. Фото: AFP

Паралельно під егідою Ради з безпеки Нідерландів проводилося другого розслідування, націлене на виявлення технічних причин катастрофи. У цьому розслідуванні беруть участь представники Росії, Малайзії, США, Великобританії, Австралії та Нідерландів.

jpg_140

В Україні працювали 240 експертів, що розслідують катастрофу "Боїнга-777". Фото: AFP

Сьогодні доповідь з результатами цього розслідування було оприлюднено. Міжнародна група експертів прийшла до висновку, що лайнер 17 липня 2014-го впав внаслідок вибуху бойової частини типу 9N314M, встановленої на ракеті серії 9М38, випущеної ракетно-зенітним комплексом "Бук".

Відео: Youtube/Onderzoeksraad voor Veiligheid

Згідно з доповіддю, ракета вразила кабіну пілота з лівого боку. Ударна хвиля завдала шкоди передній частині судна, до 12,5 м від носа фюзеляжу. В результаті вибуху і поразки літак розсипався в повітрі: кабіна пілотів і підлогу салону бізнес-класу відірвалися майже відразу і впали на землю. Інша частина літака продовжувала летіти ще приблизно 8,5 метрів. Елементи верхній частині літака були відірвані потоками повітря, швидкість яких складала близько 900 км/год.

crmhxovwwaexgig_01

У ході розслідування катастрофи було встановлено, що після вибуху ракети, яка збила "Боїнг", частина пасажирів були ще живі, на них виявили кисневі маски. Обидва пілоти "Боїнга" загинули відразу ж після вибуху, в їхніх тілах були виявлені фрагменти ракети, випущеної з ЗРК "Бук".

Крім того, в результатах дослідження говориться, що звук вибуху ракети був зафіксований мікрофонами в літаку. На основі цих даних експерти визначили відстань, на якому вона перебувала від лайнера.

Група експертів також визначила територію, на якій міг знаходитися зенітно-ракетний комплекс "Бук".

У результатах дослідження позначені кілька версій: за даними української сторони, за даними російської сторони, і більш широка площа, з якої міг бути зроблений постріл – її означили автори дослідження.

llll

Крім того, Радбез Нідерландів дійшла висновку, що було достатньо підстав для закриття повітряного простору на території східної частини України, де був збитий малайзійський лайнер рейсу МН-17.

Доповідь свого розслідування 8 жовтня опублікувала та експертно-журналістська група Bellingcat, спеціалізується на проведенні розслідувань за відкритими джерелами. У ньому об'єднані дані, зібрані групою протягом року після краху літака "Малазійських авіаліній" під Донецьком.

У доповіді Bellingcat говориться, що 17 липня 2014-го установка "Бук" була перевезена на вантажівці з Донецька в Сніжне, а потім своїм ходом вирушила на південь від Сніжного. Звідти, говориться в доповіді, близько 16:20 за місцевим часом була запущена ракета, що збила літак "Малайзійських авіаліній".

Експерти підкреслюють, що помічений в районі Сніжного "Бук" – російського походження. Згідно з висновками Bellingcat, комплекс, численні фотографії якого були зроблені на території України, перебував до цього в складі п'ятьдесят третій зенітно-ракетної бригади, що дислокується неподалік від Курська.

У доповіді установлення умовно іменується "Бук 3х2" – по напису на правому борту. За даними Bellingcat, схожа на "Бук 3х2" машина була в складі військового конвою, що прямував з Курська в Міллерово (Ростовська область) у червні 2014 року.

В якості доказів ідентичності "Бука" поміченого в районі Сніжного 17 липня 2014-го і установки цього ж типу, сфотографованої на території Росії в червні, наводяться кілька фотографій.

На знімках з Росії (праворуч) та України (ліворуч), геолокацію яких вдалося підтвердити Bellingcat, на "Буці 3х2" видні схожі навантажувальні маркування, збережені елементи номери і біла фарба на щитку гусениці в одних і тих же місцях.

f61cc955c929a3307176a711b658e126

"У ході вивчення командою Bellingcat безлічі спостережень "Буків" стало ясно, що гумові щитки над гусеницями "Буків" згодом отримують ушкодження, і ці пошкодження створюють унікальний "відбиток пальців", який дозволяє зіставити "Буки" на різних фотографіях. У разі Бука "3х2" і фотографії "Бука" Paris Match в Донецьку щитки гусениць були практично ідентичні", – йдеться в доповіді.

250f56d64811de7ca982d82c43bf2d15_01

У Bellingcat також стверджують, що їм вдалося встановити особи чотирьох чоловік, які могли вести машину, транспортувати Бук "3х2". Інформацію, яка опублікована на сайті експертно-журналістської групи, а також ще неопубліковані дані Bellingcat передав Міжнародної слідчій групі, що розслідує катастрофу MH17.

Росія, зі свого боку, також провела розслідування. Російський концерн "Алмаз-Антей", який займається складанням "Буків", встановив, що причиною катастрофи лайнера стала ракета 9М38 комплексу "Бук".

Концерн сьогодні оприлюднив дані натурного дослідження, згідно яким випущена ЗРК "Бук" ракета розірвалася з лівого боку малазійського "Боїнга-777". Частина ушкоджень малазійського "Боїнга-777" викликана руйнуванням елементів конструкції лайнера, заявили в концерні.

Відео: Youtube/Marginalia

При цьому в Росії заявили, що такі ракети були зняті з озброєння російської армії в 2011 році.

"Нами доведено, що зенітною ракетою, яка збила" Боїнг "в небі над Україною, могла бути виключно ракета 9М38 комплексу" Бук "... Остання така ракета була випущена в Радянському Союзі в 1986 році", – сказав Новіков.

1118544

Фото: BULENT KILIC

Після катастрофи Малайзія внесла до Ради Безпеки ООН проект резолюції про створення міжнародного трибуналу з розслідування справи про збитий "Боїнгу" в Україні.

За створення трибуналу для судового переслідування осіб, винних у загибелі малайзійського "Боїнга" в Донбасі виступали п'ять країн – Нідерланди, Малайзія, Австралія, Бельгія та Україна.

Проте, створення трибуналу ветувати Росія і країни міжнародної слідчої групи припинили зусилля по установі трибуналу через резолюцію Радбезу ООН. Про це заявив посол Нідерландів в Москві Рон ван Дартел.

Серед альтернатив посол назвав розслідування справи в Міжнародному кримінальному суді. Другим варіантом, який розглядають країни – учасники слідчої групи, є суд в одній з країн.

Як повідомлялося, наприкінці вересня глава МЗС Австралії Джулі Бішоп не виключала повторного ініціювання подачі проекту резолюції про створення трибуналу. Вона говорила, що така пропозиція може бути подано, після того як офіційне розслідування катастрофи літака завершиться.

Бішоп тоді зазначала, що Бельгія, Нідерланди, Україна, Малайзія і Австралія розглядають кілька основних сценаріїв: створення трибуналу всіма п'ятьма або кримінальні процеси в кожній з постраждалих країн.

98_main

Фото: AFP

Винуватець трагедії з лайнером на Донбасі поки не встановлений – це не належить до юрисдикції Радбезу Нідерландів.

Тим часом родичі загиблих при катастрофі літака подали позов на $900 до колишнього міністра оборони самопроголошеної "Донецької народної республіки" Ігорю Стрєлкову. Позов від імені 18 сімей загиблих був поданий в один із судів Чикаго.

Всі подробиці в спецтемі Нове загострення у війні з Росією

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти