Контрабанда в Україні: схеми і розцінки

15 липня 2015, 08:25
"Рабам" на "зеленці" платять по $ 100 за км, а найбільш ходові на кордоні – сигарети і мобілки

Сигарети і мобілки - найбільш ходові, іноді їх ховають в колодах. фото: Facebook / Andriy Gerus

Учора парламент створив спецкомісію, яка розслідуватиме трагічні події в Мукачевому, а її члени закликали українців повідомляти про відомі схеми контрабанди і в Закарпатті, і в інших регіонах. "Сегодня" дізналася, що відбувається на кордоні, які товари незаконно провозять найчастіше і які розцінки у нинішніх контрабандистів.

СХЕМИ. Нардеп від БПП Мустафа Найєм, який повернувся із Закарпаття, днями в телеефірі озвучив такі факти: "На Закарпатті багато хто з людей заробляє на контрабанді... Основна стаття контрабанди – сигарети. Якщо порівняти обсяг сигарет, які бере на себе Закарпатська область, то вийде, що кожна дитина там курить". Найєм зазначив, що є люди, які ці ящики провозять, хто скільки може: вони отримують гроші залежно від того, скільки кілометрів пройшли. За словами нардепа, за 1 км платять $100.

Реклама

Джерела "Сегодня" у Раді, з якими ми обговорювали скандал в Мукачевому, нам розповіли, що люди, що носять ці ящики, отримали навіть прізвисько – "раби", і за одну ніч роботи вони отримують $200-300. За їхніми ж даними, "навар" з кожної фури з сигаретами становить близько $ 1 млн.

У понеділок після трагічних подій в Мукачевому з посад відсторонили всіх закарпатських працівників митниці. Але митники неофіційно розповіли "Сегодня", що це відсторонення проблему не вирішить. "Все набагато складніше. Контрабанда – це не лише бізнес, це ціла система, в якій беруть участь майже всі, хто працює на кордоні. Схеми типові для більшості прикордонних областей, – розповів нам колишній митник Євген. – Несправедливо звинувачувати одних лише митників. Співробітники одного відомства ніколи не в силах організувати контрабанду або її побороти. Ніхто з опитаних митників не буде "бруднити руки" і брати гроші у водія, що перевозить, наприклад, сигарети, спирт або мобілки – це, до речі, найбільш ходові товари контрабанди. Навколо безліч відеокамер, та й контрабандист може сам записувати все на відео. Так що схеми набагато складніші: для передачі грошей є спеціальний посередник, який бере їх у водія і передає митнику в безпечному місці. Заплативши, він забезпечує вантажівці з контрабандою безперешкодний проїзд через КПП. А все, що відбувається за межами держкордону, – це проблеми перевізника: деякі точно так само домовляються з митниками сусідніх країн або ж доставляють товар в ЄС манівцями. Прибуток у разі успішної операції божевільний, адже куплена за 9 євроцентів пачка сигарет в Україні в Європі продається за 5-9 євро. Навар виходить близько 500-1000%!".

Раніше ж схеми було простіше – принаймні, в цьому запевняє колишній контрабандист, якого розшукала "Сегодня". "На початку 2000-х я перевозив з України в Словаччину дизпаливо. На кордоні платив митникам і прикордонникам: вкладав тоді ще 10 грн в паспорт, віддавав для "перевірки" і спокійно проїжджав. У прикордонному селі приїжджав до скупникам солярки, зливав 400 л і повертався назад. Максимум в день робив 6 ходок, заробляв $250. На кордоні всі мене знали", – розповів нам Сергій Н.

Реклама

РОЗЦІНКИ І ТЕРМІНИ. За даними прокуратур та управлінь СБУ прикордонних областей, нечистих на руку митників вони ловлять в основному на двох видах хабарів: за сприяння в незаконному провезенні вантажу і незаконному перетині кордону громадян без митного огляду. Днями Мостицький райсуд Львівської області визнав винним головного інспектора львівської митниці у вимозі та отриманні хабара в розмірі $4 тис. – За сприяння у провезенні партії мобільних телефонів. Також нещодавно СБУ затримала митника, якого підозрюють у хабарах за сприяння у переході без митного контролю громадян Молдови. За даними слідства, митник допоміг молдованам 5 разів, за що отримав $1500. "Також нещодавно були затримані начальник і головний інспектор одного з відділів митного поста "Ужгород", – розповіла нам спікер закарпатської облпрокуратури Вікторія Попович.

Заступник голови Госфіскальной служби Костянтин Лікарчук каже, що боротьба з корупцією на митниці йшла, йде і буде посилена, але ситуація на Закарпатті пов'язана з так званої "зеленкою" – зоною за межами КПП, яка належить до юрисдикції прикордонників, а не митниці. В СБУ ж нам сказали, що розслідування йде і обіцяли покарати всіх винних. Санкція за контрабанду – від 5 до 12 років в'язниці.